Bliv stærkere med en pull up bar

Posted By on august 1, 2021

En pull up bar er et helt fantastisk træningsredskab, som du også kan få derhjemme i din egen bolig. Det kan være en stor fordel, hvis du mangler tiden til at tage i fitnesscenter. Eller hvis du bare ikke har lyst til at være medlem af sådan et. Når du laver chin-ups, bruger du din egen kropsvægt som modstand. Du tager fat i baren og hiver dig selv op. Selvom det lyder let og ligetil, er selve øvelsen faktisk meget hård. Især hvis du er utrænet eller har en tung kropsvægt.

Du kan købe din helt egen pull up bar lige her.

Disse muskler træner du med en pull up bar

Når du laver dine øvelser på baren, bruger du faktisk flere muskler på én gang. Pull-ups er nemlig det, der betegnes som en sammensat øvelse. Det betyder, at du aktiverer flere muskelgrupper på én gang, når du udfører øvelsen. Med lige præcis chin-ups aktiverer du faktisk alle dine muskler i overkroppen. Derfor vil du opleve, at dine muskler i både ryggen, brystet, armene og maven bliver stærkere.

Sådan udfører du selve øvelsen

Overordnet kan det siges, at en pull-up har tre faser; start, midt og slut. Du starter i bundpositionen. Her skal dine hænder være placeret på pull up baren med lidt mere end en skulderbredde i mellem dem. Dernæst trækker du skuldrene ned og prøver at se, om du kan samle skulderbladene på ryggen. Du skal hænge i dine arme, så dine ben skal selvfølgelig ikke røre jorden. Herefter skal du trække dig selv op i armene, så din hage kommer over baren. Derefter sænker du dig langsomt ned igen, indtil du er tilbage til at hænge i strakte arme. Det var én pull-up.

Hvis du synes, at øvelsen er for let, kan du gøre den sværere ved at bære en vægtvest.

Posted by porcorosso